بانک پایان نامه های روانشناسی

بانک پایان نامه های ارشد - رشته روانشناسی - پایان نامه روانشناسی بالینی,پایان نامه روانشناسی عمومی,پایان نامه روانشناسی بالینی,پایان نامه روانشناسی کودکان,پایان نامه روانشناسی استثنائی-با فرمت ورد - متن کامل-

بانک پایان نامه های روانشناسی

بانک پایان نامه های ارشد - رشته روانشناسی - پایان نامه روانشناسی بالینی,پایان نامه روانشناسی عمومی,پایان نامه روانشناسی بالینی,پایان نامه روانشناسی کودکان,پایان نامه روانشناسی استثنائی-با فرمت ورد - متن کامل-

پایان نامه وضعیت زندگی کاری، تعارض کار-خانواده و تعهدسازمانی کارکنان

تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها

تعریف نظری تعهدسازمانی:

تعهدسازمانی عبارت است ازنگرش یا جهت گیری نسبت به سازمان که هویت فرد را به سازمان مرتبط می­سازد (گاتمن[۱]،۲۰۰۴) و نشان دهنده احساس وابستگی افراد به سازمان (یانیس[۲] و دیگران،۲۰۰۸) وتمایل به گذاشتن انرژی وفاداری (کیم[۳]، لیئونگ[۴] و لی،۲۰۰۵) خویش به نظام اجتماعی است (مایر،۲۰۰۲) که بر اساس آن خود را با سازمان تعیین هویت می­کند.

یکی از معتبرترین الگوها برای بررسی تعهد سازمانی الگوی سه مولفه­ای ما­یر و آلن[۵] (۱۹۹۰) است که مولفه­های آن عبارتند از:

۱-تعهد عاطفی[۶]: به معنی وابستگی­عاطفی به سازمان،ابراز هویت با سازمان و عجین بودن با آن است؛

۲-تعهد مستمر[۷]: به معنی درک هزینه­هایی است که ترک سازمان برای فرد به وجود می­آورد؛

۳-تعهدهنجاری[۸]: به معنی احساس التزام و دین به سازمان و ادامه ی کار در آن است.

می­یرو آلن معتقدند نقطه­ی مشترک ابعاد سه گانه­ی تعهد سازمانی، پیوند بین فرد و سازمان و در نتیجه کاهش ترک سازمان است.

در این پژوهش منظور از تعهدسازمانی نمره­ای است که آزمودنی در مقیاس تعهدسازمانی آلن و مایر کسب می­کند و مقیاس­ها فاصله­ای است.

کیفیت زندگی­کاری

کیفیت زندگی کاری نمایانگر نوعی فرهنگ سازمانی یا شیوه ی مدیریت است که کارکنان براساس آن احساس مالکیت، خودگرانی، مسئولیت و عزت نفس می­کنند (شریف زاده و خیراندیش،۱۳۸۸). این سازه به حوزه­های مختلف عینی و ذهنی مسائل کارکنان می­پردازد، به­وسیله­ی آن، اعضای سازمان از راه مجاری ارتباطی باز و متناسبی که برای این مقصود به وجودآمده است، در تصمیم­هایی که به شغل­هایشان به خصوص و بر محیط کارشان به طورکلی اثر می­گذارد، به نوعی دخالت می­یابند و در نتیجه مشارکت و خوشنودی آن­ها از کار بیش­تر می­شود، فشارعصبی ناشی از کار برایشان کاهش می­یابد (شریف زاده و خیراندیش،۱۳۸۸؛ کول و همکاران[۹]،۲۰۰۵؛ دانگ و همکاران[۱۰]،۲۰۰۷).

در این پژوهش متغیر کیفیت زندگی کاری، نمره ای است که فرد در پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون می گیرد که مقیاس فاصله ای است.

[۱]– Gutman

[۲]– Yannis

[۳]– Kim

[۴]– Lee Yong

[۵]-Meyer& Allen

[۶]-Affective Commitment

[۷]-Continuance Commitment

[۸]-Normative Commitment

[۹] -Cole et al

[۱۰] -Dong et al


متن کامل پایان نامه

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.